Laget suppe kveldstid i en 60 liters gryte
De startet med barnemat, men endte opp med et nytt suppemerke. I år regner søstrene Elisabeth og Janikke Isachsen med å selge suppe for tre millioner kroner.
3. september 2014, Dine Penger, Karriere Gründeren
Les hele artikkelen i Dine Penger her.
Elisabeth Isachsen hakker raskt opp de grønne bladene som ligger foran henne. I kjelen ved siden av surrer allerede fennikel og purre. Sammen med storesøster Jannike Isachsen står hun bak det nye suppemerket «Mere Suppe», en serie spiseklare supper på boks.
Elisabeth er kokken og produktutvikleren, mens juristen Jannike er daglig leder. I høst gir de i ut en kokebok full av suppeoppskrifter.
Viktig med tilbakemeldinger
Da de startet opp fikk de venner og familie til å komme med tilbakemeldinger på suppene. Deretter tok de med suppebegre til ferskvaresjefene i flere Meny-butikker, og ba dem smake.
- Så gikk vi til Norgesgruppen sentralt og snakket med dem.
Snart kunne alle Meny-butikkene i landet velge å ta inn suppen deres.
Fikk hjelp av familie og venner
De fikk hjelp av venner til å låne lokale og lage logo. Dermed greide de også å holde kostnadene lave. I begynnelsen kjørte de rundt til ti Meny-butikker, men søstrene utvidet raskt.
I tillegg til gründerprosjekt og fulltidsjobb har søstrene hver sin familie. Siden de startet Mere Mat har Jannike fått to barn, mens Elisabeth har fått ett.
Fra kantine til en liten fabrikk
I begynnelsen produserte de suppen selv i et kantinebygg på Økern. Arbeidet skjedde på kveldstid. Jannike jobbet fulltid som jurist, mens Elisabeth studerte fulltid ved Handelshøyskolen BI. De hadde kjøpt en 60-liters gryte og en svær stavmikser.
- Vi gjorde alt selv, og kjørte suppene rundt til butikkene i en kjølebil vi leide, sier Elisabeth.
Jentene flyttet produksjonen til en syltetøyfabrikk i Bærum, og fikk leid inn mer profesjonelle distributører.
- Vi har ikke lenger den daglige fysiske kontakten med produksjonen. Dermed kan vi bruke kreftene på andre ting, sier Elisabeth.
Jannike er enig i at de har nådd en barriere:
- Vårt neste steg for å komme enda høyere er å jobbe med det på fulltid. Vi er i 150 butikker nå, og det er litt vanskelig å følge opp uten et markedsføringsapparat, sier hun.
Vil du lese flere artikler om Mere Mat? Klikk her.